sâmbătă, 16 mai 2009

Sa invatam impreuna! - nr 1 - invatamant prescolar


NR. 1
SARBATORILE DE IARNA



Editorial


"Pentru ca educarea copiilor să fie încununată de succes, trebuie ca educatorii să se educe neîncetat pe ei înşişi, să se ajute reciproc întru realizarea din ce în ce mai desăvârşită a aspiraţiilor lor" (Lev Tolstoi)


„Aici, Chimiţă…”
(învăţător Gianina Butar, Şcoala Generală Chier, jud. Arad)


Vă aduceţi aminte de jocul acela din copilărie, când, legat la ochi, alergai bezmetic acolo unde auzeai cuvintele „aici, Chimiţă, aici!”?
Deunăzi mă gândeam cu tristeţe că acel Chimiţă este acum învăţământul românesc. Un Chimiţă legat la ochi, care aleargă bezmetic de colo, colo, întorcându-se când în dreapta, când în stânga, de unde se aude strigat mai tare. Acest lucru se întâmplă de câţiva ani buni, de când încercăm năuci să reformăm învăţământul, să-l adaptăm, să-l primenim, doar, doar va ieşi ceva! Şi schimbările au tot venit: notele s-au transformat în calificative, examenele de admitere în liceu s-au transformat în examene de capacitate, apoi în teste naţionale, tezele în teze unice, capitolele în unităţi de învăţare…ehe şi câte şi mai câte! A apărut analiza SWOT, copii cu CES, şcoala incluzivă, proiecte, parteneriate, formatori, mentori, şcoala Waldorf, Step by step, Freinet, CDŞ, simpozioane peste simpozioane, workshopuri, comisii şi comitete…metode care de care mai excentrice: brainstorming, cubul, tehnica 6/3/5, explozia stelară, portofoliul, „pălăriile gânditoare”, turul galeriei, tehnica lotus, cvintetul, ciorchinele, trierea aserţiunilor, frisco, diagrama Venn…toate provocând un veritabil haos în capul bieţilor dascăli.
Pe post de „Chimiţă”, dascălii citesc sau nu citesc, înţeleg, nu înţeleg, aprobă, dezaprobă, aplică, nu aplică…în funcţie de dorinţa şi pasiunea cu care îşi face fiecare meseria.
Veţi crede, probabil, că nu sunt de acord cu reforma din învăţământul nostru. De fapt, eu chiar îmi doresc o reformă! Doresc, însă, o reformă ADEVĂRATĂ, o reformă care să se facă responsabil şi eficient, o reformă care să acopere atât nevoile noastre, ale dascălilor, cât şi pe cele ale elevilor noştri. Doresc o reformă fără „cobai” şi mai ales, doresc o foarte bună informare despre ceea ce se doreşte a se schimba.
Scriam mai sus de notele care s-au metamorfozat în calificative. E o.k.! Problema este că mulţi dintre dascăli nu au perceput sensul şi rolul acestor calificative. Sunt mulţi care încă se întreabă cum să facă „media” calificativelor, care nu înţeleg că nu poţi face media dintre „mere şi caiete”.
La fel, scriam despre analize şi proiecte, toate sunt foarte utile. Problema apare când tu, dascălul trebuie să le faci pe toate: şi analize, şi proiecte, şi parteneriate…toate cu diseminare, cu formulare complicate, cu rapoarte peste rapoarte…fără să ai în şcoală telefon, calculator (ce să mai spun de fax, internet).
Scriam apoi de examenele de capacitate…sau testele naţionale…sau tezele unice…în situaţia în care toţi ne batem cu cărămida în piept cum mai aplicăm noi principiile educaţiei, cum mai respectăm particularităţile individuale şi de vârstă ale elevilor, ritmul propriu de lucru…care ritm trebuie să fie identic la toţi copiii din România, că doar teza e unică!
Şi mai scriam de copiii cu CES, pe care îi integrăm în şcolile de masă (mă gândeam dacă să pun sau nu ghilimelele când am scris integrăm). Ei, copiii cu CES, tocmai pentru că sunt cu CES, ar avea nevoie de cadre didactice de sprijin, de condiţii speciale…care „sunt admirabile şi sublime dar lipsesc cu desăvârşire”.
Şi, în sfârşit scriam de fel de fel de şcoli şi fel de fel de metode noi...care se potrivesc sau nu în procesul educaţional. De dragul faptului că „dă bine” vezi fel şi fel de variante de aplicare a acestor metode, care de care mai fanteziste. Muncim pe grupe…chiar dacă grupa se reduce de cele mai multe ori la cel mai bun copil…ne jucăm…până uităm că mai trebuie să şi învăţăm (sau ne jucăm ca să ne aflăm în treabă, nu în scop educativ).
Dar, ca să nu închei în ton acid, îi invit pe colegii care nu seamănă cu Chimiţă, pe colegii care şi-au găsit drumul şi au dat jos legătura de la ochi, pe colegii care îşi fac meseria de dascăl din pasiune şi cu pasiune…pentru că sunt convinsă că sunt foarte mulţi astfel de dascăli, fac deci un apel la aceştia, să-i strige mai tare pe toţi Chimiţă care se învârt năuci în jurul lor să dea jos legătura de la ochi, pentru ca în sfârşit să putem aşeza învăţământul românesc acolo unde merită.
Deci, AICI CHIMIŢĂ, AICI!





NOUTATI


DIN


LEGISLATIE







În aceste zile şi momente marcate de acţiuni de stradă şi juridice o să vă aduc în atenţie câteva chestiuni legislative care, consider eu, trebuie cunoscute de noi toţi. Am indicat si link-ul de unde pot fi descărcate.

Lista disciplinelor la care se susţin lucrări de evaluare semestrială (teze) în anul şcolar 2008 –2009 pe care o găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/10916;
Ordin nr. 5729/27.10.2008 privind aprobarea Calendarului şi Precizărilor privind activităţile de perfecţionare prin definitivarea în învăţământ şi acordarea gradelor didactice II şi I pentru anul şcolar 2008-2009 pe care îl gasiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/10986 ;
Calendarul privind activităţile de perfecţionare prin definitivarea în învăţământ şi acordarea gradelor didactice II şi I, anul şcolar 2008-2009 - anexa 1 la OMECT nr.5729/27.10.2008 pe care îl găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/10987;
Precizări privind activităţile de perfecţionare prin definitivarea în învăţământ şi acordarea gradelor didactice II şi I, anul şcolar 2008-2009 - anexa 2 la OMECT nr.5729/27.10.2008 pe care le găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/10988;
Ordin nr. 5952/14.11.2008 privind aprobarea Programei pentru definitivare în învăţământ şi obţinerea gradului didactic II la Limba şi literatura maghiară şi metodica predării limbii şi literaturii maghiare - educatoare, institutori/învăţători pe care îl găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/11042;
Programa pentru definitivare în învăţământ la limba şi literatura maghiară şi metodica predării limbii şi literaturii maghiare - educatoare, anexa 1 la OMECT nr. 5952 pe care o găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/11043;
Programa pentru definitivare în învăţământ la limba şi literatura maghiară şi metodica predării limbii şi literaturii maghiare - institutori/ învăţători, anexa 2 la OMECT nr. 5952 pe care o găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/11044;
Programa pentru obţinerea gradului didactic II la limba şi literatura maghiară şi metodica predării limbii şi literaturii maghiare - educatoare, anexa 3 la OMECT nr. 5952 pe care o găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/11045;
Programa pentru obţinera gradului didactic II la limba şi literatura maghiară şi metodica predării limbii şi literaturii maghiare - institutori/ învăţători, anexa 4 la OMECT nr. 5952 pe care o găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/11046;
Ordin nr. 5689/20.10.2008 privind aprobarea Regulamentului de Organizare şi Funcţionare a Centrelor de Documentare şi Informare, a Fişei cadru a postului de profesor documentarist şi a Fişei cadru de evaluare a profesorului documentarist pe care îl găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/10960;
Regulamentul de organizare şi funcţionare a centrelor de documentare şi informare (cdi)- anexa 1 la OMECT nr.5689/20.10.2008 pe care îl găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/10969;
Fişa cadru a postului de profesor documentarist - anexa 2 la OMECT nr. 5689/20.10.2008 pe care o găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/10970;
Fişa cadru de evaluare a profesorului documentarist - anexa 3 la OMECT nr. 5689/20.10.2008 pe care o găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/10971;
O R D I N privind aprobarea Metodologiei şi a criteriilor de acordare a gradaţiei de merit şi a salariului de merit în învăţământul preuniversitar pe care îl găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/10957;
Anexă la ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5730/27.10.2008- privind aprobarea Metodologiei şi a criteriilor de acordare a gradaţiei de merit şi a salariului de merit în învăţământul preuniversitar pe care o găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/10958;
Ordin privind Calendarul mişcării personalului didactic din învăţământul preuniversitar pentru anul şcolar 2009 – 2010 pe care îl găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/10963;
Calendarul mişcării personalului didactic din învăţământul preuniversitar pentru anul şcolar 2009 – 2010 pe care îl găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/10967;
Ordin nr.5743 privind Metodologia privind mişcarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar pe care îl găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/10964;
Anexă la ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5743 / 28.10.2008 pe care o găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/10968;
Ordin privind Metodologia de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante în unităţile de învăţământ preuniversitar din municipiul Bucureşti şi judeţele nominalizate în ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5573/2008 pe care îl găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/10959;
Ordin nr. 5573 privind organizarea şi desfăşurarea concursului de ocupare a posturilor didactice /catedrelor vacante/rezervate din învăţământul preuniversitar la nivelul unităţii de învăţământ sau al grupurilor de unităţi de învăţământ, în 14 judeţe şi municipiul Bucureşti pe care îl găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/10961;
Anexă la ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5741/28.10.2008- pentru judeţele pilot, pe care o găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/10962;
Ordin nr. 5746/28.10.2008 pentru aprobarea Metodologiei privind fundamentarea cifrei de şcolarizare şi stabilirea reţelei unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat pentru anul şcolar 2009-2010 pe care îl găsiţi http://www.edu.ro/index.php/articles/10979;
Metodologia privind fundamentarea cifrei de şcolarizare şi stabilirea reţelei unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat pentru anul şcolar 2009-2010, aprobată prin OMECT nr. 5746/28.10.2008 pe care îl găsiţi la http://www.edu.ro/index.php/articles/10978;



O să închei cu proiectul de “ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ pentru modificarea şi completarea Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare” al cărui text îl pun mai jos:
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată şi a Legii nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare cu modificările şi completările ulterioare Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.158 din 16 iulie 1997, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 5 alineatul (1), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
”Art. 5.
(1) Funcţiile didactice sunt:
a) în învăţământul preşcolar: educator/educatoare; institutor/institutoare; profesor pentru învăţământul preşcolar;
b) în învăţământul primar: învăţător/învăţătoare; institutor/institutoare; profesor pentru învăţământul primar; profesor”
2. Articolul 7 alineatul (1), literele c), d), e), f) şi g) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art.7.
(1) Pentru ocuparea funcţiilor didactice trebuie îndeplinite următoarele condiţii de studii:
c) pentru funcţia de institutor - absolvirea cu examen de diplomă a colegiului universitar pedagogic, a liceului pedagogic sau a unei şcoli echivalente, urmată de absolvirea cu diplomă a unei instituţii de învăţământ superior de lungă durată sau de scurtă durată ori de absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat ori de absolvirea cu diplomă de licenţă sau de absolvire, urmată de un curs specific în domeniul psihopedagogic şi metodic;
d) pentru funcţia de profesor în învăţământul preşcolar şi preuniversitar obligatoriu - absolvirea, cu examen de licenţă a unei instituţii de învăţământ superior de lungă durată sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic ori absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului, precum şi îndeplinirea condiţiei cerute de art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată;
d^1) pentru funcţia de profesor în învăţământul gimnazial, clasele V-VIII şi clasele IX-X din şcoala de arte şi meserii - absolvirea, cu examen de licenţă ori examen de absolvire, a unei instituţii de învăţământ superior de lungă sau scurtă durată ori a unui colegiu pedagogic de profilul postului sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic ori absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului, precum şi îndeplinirea condiţiei cerute de art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată;
d^2) pentru funcţia de profesor la anul de completare - absolvirea, cu examen de licenţă ori examen de absolvire, a unei instituţii de învăţământ superior de lungă sau scurtă durată ori a unui colegiu pedagogic de profilul postului sau absolvirea cu diplomă a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 60 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic ori absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului, precum şi îndeplinirea condiţiei cerute de art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată;
e) pentru funcţia de profesor în învăţământul liceal şi postliceal - absolvirea cu examen de licenţă a unei instituţii de învăţământ superior de lungă durată sau echivalentă acesteia, în profilul postului, ori absolvirea cu diplomă a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 60 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic sau absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului, precum şi îndeplinirea condiţiei cerute de art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată;
f) pentru funcţia de maistru instructor - absolvirea cu examen de diplomă a unei şcoli postliceale în domeniu sau absolvirea, cu examen de licenţă ori examen de absolvire, a unei instituţii de învăţământ superior în profilul postului sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic ori absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului, precum şi îndeplinirea condiţiei cerute de art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată;
g) pentru funcţiile de profesor documentarist, cadru didactic - tutore şi cadru didactic - mentor - absolvirea cu examen de licenţă, examen de diplomă ori examen de absolvire a unei instituţii de învăţământ superior de lungă sau scurtă durată în profilul postului ori absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic ori absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului, precum şi îndeplinirea condiţiei cerute de art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată.”
3. Articolul 8 literele a), b), e), g) şi h) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art.8.
Pentru ocuparea funcţiilor didactice auxiliare trebuie îndeplinite următoarele condiţii de studii:
a) pentru funcţia de bibliotecar, de documentarist şi de redactor - absolvirea cu examen de diplomă a unei instituţii de învăţământ, secţia de biblioteconomie, sau a altor instituţii de învăţământ ai căror absolvenţi au studiat în timpul şcolarizării disciplinele de profil din domeniul biblioteconomiei; pot ocupa funcţia de bibliotecar, de documentarist sau de redactor şi alţi absolvenţi ai învăţământului superior de lungă sau scurtă durată, ai ciclului I de studii universitare sau a ciclului II de studii de masterat, ai învăţământului postliceal ori liceal cu diplomă, pe perioadă determinată, dacă au urmat un curs de iniţiere în domeniu;
b) pentru funcţia de informatician - absolvirea cu diplomă a unei instituţii de învăţământ superior de lungă sau scurtă durată, de profil sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare sau a ciclului II de studii de masterat, în profilul postului ori a unei unităţi de învăţământ preuniversitar, de profil;
e) pentru funcţia de instructor-animator - absolvirea cu diplomă a unei instituţii de învăţământ superior de lungă sau scurtă durată ori absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare sau a ciclului II de studii de masterat, a unei şcoli postliceale, a unui liceu pedagogic sau a echivalentului acestuia, ori a altui liceu şi absolvirea cursurilor speciale pentru obţinerea atestatului de aptitudini pentru această funcţie;
g) pentru funcţia de asistent social - absolvirea unei instituţii de învăţământ superior de profil, de lungă sau de scurtă durată, cu examen de licenţă sau de absolvire, ori absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare sau a ciclului II de studii de masterat, în profilul postului sau a unei şcoli sanitare postliceale ori a unei şcoli postliceale de conducători puericultori;
h) pentru funcţia de corepetitor - absolvirea unei instituţii de învăţământ superior de profil, de lungă sau de scurtă durată sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare sau a ciclului II de studii de masterat, în profilul postului ori a unui liceu de specialitate.”
4. Articolul 10 alineatul (1), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art.10.
(1) Ordinea ocupării posturilor didactice din învăţământul de stat este:
a) pretransferarea personalului didactic, la cerere, în aceeaşi localitate sau în localitatea unde îşi are domiciliul, respectând prevederile art. 7 şi ale art. 13 alin. (5), care se aplică în mod corespunzător; dacă postul este solicitat de două sau mai multe persoane, se organizează concurs;
b) transferarea personalului didactic titular disponibilizat prin restrângere de activitate sau prin desfiinţarea unor unităţi şcolare; transferul se efectuează respectând prevederile art. 7 şi ale art. 13, care se aplică în mod corespunzător;”
5. Articolul 43 literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 43.
Norma didactică de predare-învăţare, de instruire practică şi de evaluare curentă a preşcolarilor şi a elevilor în clasă reprezintă numărul de ore corespunzătoare activităţilor prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) şi se stabileşte după cum urmează:
a) un post de educatoare (institutoare) sau profesor pentru învăţământul preşcolar pentru fiecare grupă de preşcolari sau pentru grupe combinate, în unităţile în care nu se pot constitui grupe separate; la grădiniţele cu program prelungit şi la cele cu program săptămânal, posturile se normează pe ture;
b) un post de învăţător (institutor) sau profesor pentru pentru învăţământul primar pentru fiecare clasă din învăţământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate;”
6. Articolul 44 alineatele (2^1) şi (4^2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 44.
(2^1) Învăţătorii/institutorii care predau în învăţământul primar şi profesorii pentru învăţământul primar din şcolile cu predare în limba minorităţilor naţionale au aceleaşi obligaţii de predare ca şi învăţătorii/institutorii care predau în învăţământul primar sau profesorii pentru învăţământul primar care predau potrivit planurilor de învăţământ pentru învăţământul primar din şcolile cu limba de predare română. Pentru orele efectuate în plus faţă de orele predate de învăţătorii/institutorii/profesorii pentru învăţământul primar, conform planurilor de învăţământ pentru învăţământul primar din şcolile cu limba de predare română, aceştia sunt remuneraţi prin plata cu ora.
(4^2) În situaţia în care predarea orelor de educaţie fizică nu se poate face de profesor cu studii de specialitate, acestea sunt predate de învăţătorul/institutorul/ profesorul clasei.”
Art. II. Prezenta Ordonanţă de Urgenţă intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

În mometul publicării O.U. se face un prim pas pentru absolvenţii de PIPP în ceea ce priveşte încadrarea şi urmează evident salarizarea. Un alt element de noutate ar fi posibilitatea transferului din mediu rural în mediu urban indiferent de nivelul de învăţământ, asta evident dacă studiile permit.
Sper ca în mometul în care dumneavoastră citiţi acest material O.U. să fie deja publicată în Monitorul Ofical.
Până atunci Ordinul MECT nr. 5869/2008 - aplicarea unor prevederi ale OG nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant spune că

În conformitate cu prevederile Legii nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,in baza Hotararii Guvernului nr. 366/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, cu modificarile si completarile ulterioare,ministrul educatiei, cercetarii si tineretului emite prezentul ordin.Art. 1. - Absolventii studiilor ciclului universitar de licenta 2008 (ciclul I Bologna), incadrati in invatamantul prescolar si primar pe posturi de educatoare si invatatori, vor fi salarizati in conformitate cu anexa nr. 2 la Ordonanta Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru functia institutor I, nivelul studiilor S, corespunzator gradului didactic si transelor de vechime.Art. 2. - Absolventii studiilor ciclului universitar de licenta 2008 (ciclul I Bologna), incadrati in invatamantul secundar inferior, vor fi salarizati in conformitate cu anexa nr. 2 la Ordonanta Guvernului nr. 15/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru functia profesor, nivelul studiilor S, corespunzator gradului didactic si transelor de vechime.Art. 3. - Directia generala buget-finante, patrimoniu si investitii din cadrul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, inspectoratele scolare judetene si al municipiului Bucuresti, unitatile de invatamant preuniversitar, unitatile conexe si cele cu activitati extrascolare ale invatamantului preuniversitar vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.Art. 4. - Prezentul ordin intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.Art. 5. - La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga orice dispozitie contrara.Ministrul educatiei, cercetarii si tineretului,Anton Anton
Ştiu că sunt multe discuţii şi discriminări pe care nu vreau să le discut aici, deocamdată. Sper că dupa publicarea în M.O. a ordonanţei de mai sus să se înceapă o reaşezare a grilei şi să se elimine neregulile din ea.
Toate materialele de mai sus şi multe altele le găsiţi şi pe pagina mea http://www.liviumarianpop.blogspot.com/, unde puteţi adresa şi eventuale întrebări.

Baia Mare prof. Liviu Marian POP
23 noiembrie 2008 liviumarianpop@yahoo.com








BUNE


PRACTICI


INVATAMANT



PRESCOLAR








„Vrem să vină Moş Crăciun!”
(Scenetă pentru copii)
Text , educatoare:
Bondar Eugenia ,
Grădiniţa Nr. 3, Huşi, Judeţul Vaslui
Luna decembrie este luna cea mai plăcută copiilor, dar şi nouă, celor mari, cănd vedem cât de motivati sunt copiii, ceea ce-i face să se întreacă pe ei înşişi. Serbările, mai ales cele de iarnă, sunt foarte îndrăgite de copii deoarece trăiesc momente deosebite prin costumele pe care le poartă, se erijează in personajele al căror rol îl joacă, clasele şi tot ce e în jur îmbracă straie noi, sclipitoare ca într-o adevarată feerie de iarnă.
La grupa pregătitoare le rezerv momente cănd se costumează în frumoasele costume populare, dar la grupele mici rolurile lor sunt ca cele ce se întâlnesc în următoarea scenetă, copiii de la grupă fiind fiind sursa de inspiraţie.

Fulg prezentator:
-Azi, copiii din grupa mare
Vă spun: bine-ţi venit la serbare!
Suntem cu toţii aranjaţi,
Vă invităm să ne-ascultaţi!

Fulg prezentator:
-Cum ne place, ne vom juca,
Vom cânta şi vom dansa.
E decembrie, e iarnă,
Fulgii au prins să se cearnă.
Fulg prezentator:
-Iată, ei sunt fulgi- copii,
Alături, copii jucării.
Fulg prezentator:
-Vor apărea doi prichindei,
Cam poznaşi, aşa sunt ei,

Dar şi două surioare,
Una mică, alta mare,
Fulg prezentator:
-Pe Moş Crăciun îl aşteaptă,
Serbarea poate să înceapă!

Şi tare ne vom bucura,
Dacă veţi aplauda!
(Fulgii formează un norişor)

Fulg: -Din cerul întunecat
Noi, fulgii albi azi am plecat.
Fulg:
-Ne jucăm purtaţi de vânt,
Plutim, ne-aşternem pe pământ
Fulg:-Deşi reci ştim că suntem,
Căldură-n suflete aducem,
Fulg: -Glasuri se aud strigând,
Copiii îi vezi alergând,
Fulg: Se şi gândesc la săniuş,
Să se dea pe derdeluş,
Fulg: - Nu numai la sănioară Gândul copiilor zboară,
Fulg: - Ci, mai ales, la Moş Crăciun, Ştiu că fulgii îi ţes drum
Fulg: -Pentru sania minunată
Cu-alese daruri încărcată...
Fulg: -Sania trasă de iepuraşi, Să vină la copilaşi!
Fulg: -Ca nici azi să nu lipsească
Să continuăm cu joaca noastră,
Fulg: -Pe copii să-i încântăm, Sărbătorile să anunţăm.
Fulg: -Sclipitori, purtând solie,
Să întregim a iernii feerie,
Fulg:- Ca întrun vis, să plutim uşor,
Duşi de ritmul îmbietor,
Fulg: -Pe-acorduri, lin, să ne-nvârtim,
Sub a muzicii vrajă să păşim! Dansul fulgilor,
După melodia„Baladă pentru Adeline” – Richad Kliderman Sau : „Sillent night”
(După primii paşi vor intra în dans şi fetiţele –surioare)
Oana:-- E iarnă şi-i minunat aici,
Cât mă bucur să văd fulgi!
Roxi: -Parcă pluteau în zbor, uşor,
Ne- am prins şi noi în jocul lor.
Oana: -Mie tare mi-a plăcut,
Piruete am făcut,

Roxi: -Însă am cam obosit,
Să ne odihnim un pic!
Vlad: - Hai, veniţi cu noi la joacă,
Jucăriile v-aşteaptă!

Răzvan: -Păpuşa voastră, Măriuca,
Astăzi n-a mâncat nimica.

Roxi: -Nu îmi mai place de ea,
Altă păpuşă eu aş vrea...

Oana: -Mie mi-ar plăcea să mă joc,
Dar acum n-am timp deloc!
(Se aşează întrun loc şi se preface că scrie sau coase ceva)
Vlad: -Să batem palmele un niţel,
Eu cu unul, tu cu un alt roboţel.

Vlad:-Poc, poc, poc,... poc, poc, poc, poc,
Unu, 2, 3, 4, 5, 6, 7, opt!



Răzvan: - Haide , ca un clopotel
Să ne legănăm ca el!
Clinc, clinc,...clinc, clinc,, hai,/ Unu, 2, 3, 4, 5, 6, 7stai!
Ieduţul:- Hai, băiatule, puţin,
Împreună să sărim!
Vlad: -Hai, unu, 2, 3, hop,
Patru, 5, 6, 7, ... stop!
Roxi: -Să le-apăsăm pe butoane,
Să vedem cum fac fiecare:

(Trec prin faţa jucăriei stabilite dinainte,
apasă pe creştet – buton, fiecare jucărie va emite o onomatopee.)
Urşii: -Mor, mor, mor, ...., mor, mor, mor,
Păpuşa: -Ma-ma, ma-ma!
Robotul (Piticul 1):Po-ca, po-ca, poca, ...pa!
Piticul 1 : - Po-ca, po-ca, poca, ...pa!
Clopoţelul 1 : - Clinc,....., clinc, bam,
Azor : Ham, ham, ..., ham, ham,...ham,
Roboţii : -Scârţ, scârţ..., scârţ, scârţ...!
Pisica : - Miau, miau, ....miau, miau,...miau,
Vlad: - Haideţi, acum să apăsăm
Toţi deodată, pe buton!
(Jucăriile scot onomatopeele deodată).
Vlad: -Vai de mine, ce mai cor, Urechile rău mă dor!
S T O O O OOOOOP!
Ursul: -Mor, mor, mor,mor, mor, mor!
Vlad : -Ce tot mormăi, spune, ce ai?
Prea multă mormăială, stai!
Roxi: -Azi au stat prea liniştite,
Mi se par chiar amorţite,
Le-ar prii ceva mişcare,
Muzica...,! Aşa...., mai tare!
Dansul jucăriilor , ROBOŢEII ŞI URSULEŢUL
Melodia.... „ROBOŢEII” de pe C. D.
(Jucăriile rămân jos, pe covor, după dans).

Roxi: - Pe jucării să le lăsăm,
Desenele să terminăm!
(Îşi iau fiecare câte o foaie de hârtie pe care mai au de adăugat câte un detaliu la desenul început în prealabil).

Vlad: -Eu maşinuţa să termin,
Nu mai am...decăt puţin.
Răzvan : - Colorez vagonul aşa,
Trenuleţul este ga...ta!
N-am uitat telecomanda!
Vlad: - Ei...Telecomandă...am uitat, Ce repede am desenat!
Robo: -Vreau să ne mai jucăm un pic,
Hai, băieţi, să facem scârţ!
Roboţânc: -Cu mine cine vrea să stea?
La joacă cine mă mai vrea?

Vlad: -Acum suntem ocupaţi!

Robobleck:-Locul meu, eu ştiu prea bine,
E sus, pe raft! Vai, ce dezordine!
Şi tare îmi este frică
Să n-alergaţi pe-aici...adică....

Robonit : -Şi altădată s-a-ntâmplat,
Tot pe jos voi ne-aţi lăsat,
Aţi alergat şi ne-aţi călcat!
Mecanismul mi-aţi stricat.

Vlad: -Te-am călcat..., nu te-ai stricat!
Uite,acum m-ai încurcat!
Aşa, ... telecomandă şi eu să fac....!

Roxi : - Cum să fie părul, cum?
Lung şi blond..., m-am hotărât..., buuuuuun!

Vlad: -Gataaa, acum am terminaaaaat!
Ce frumos am desenat!
* * *
(Cei trei frăţiori vin cu foile la mijlocul scenei.)
Oana : (lasă cusutul pe scăunel , trece pe la fiecare frăţior şi surioara , admirându-le desenele, apoi pleacă la locul său ): - - -Spiriduşii lui Moş Crăciun
Adună scrisori şi le spun
Fiecare ce şi-a dorit
Cred că scrisorile a primit!

Răzvan: -La fel şi-atunci am desenat,
Roxi: - Oare ceva am uitat?
Vlad: - Maşina mea era tot aşa!
Răzvan: - Şi trenul, şi telecomanda!

Vlad: -Dacă nu ştie unde stăm?!
Roxi:- Ba, i-am spus...! Vreau să
cântăm!
(Surioara mai mare, Oana, strânge foile.)
Vlad : - Cântă tu, noi ascultăm!
(Roxi cântă un refren din :
Moş Crăciun , de pe casetă)
Oana: Surioara mea cea mică
Văd că tare-i fericită!
Roxi: Astăzi, da, fericită sunt!
Cum oare de ai ghicit?
Oana: -Păi...nu plângi ca altădată, Cânţi, răsună casa toată!

Roxi: -Cum să nu fiu fericită!?
Acuma sunt pregătită!
Oana: - Pregătită? Pentru ce?

Roxi: -Moş Crăciun pe-aproape e !
Şi va veni cu jucării ...
Ce, tu nu-l aştepţi? Ia zi!
Oana: -De unde ştiţi că şi-aici vine?
Vlad: -Vine, vine, ştim foarte bine!
Oana, ( se ia cu mâinile de cap, contrariată):
-Vreţi să spuneţi că vă gândiţi
Musafiri ca să primiţi!?!
(Cei trei nu o iau în seamă, nu-i răspund, se aliniază şi se uită în depărtare , ţinând mâinile streaşină, la ochi):
* * *
Roxi: (recită): - Ninge, ninge, ninge-ncetişor,
Vlad: -Fulgi sclipitoooori se aşteeern uşooor,
Să vină Moş Crăciuuuun mai repejoooor!!!!!
Oana: - La ce oare vă uitaţi!?!
Răzvan: -O, cât sunt de minunaţi!
Vlad: (sare, dând voioasă din mâini):
- Tot aşa de o să ningă,
Sigur, la noi o să ajungă!
Roxi: -Da, zăpadă de o fi,
Cu sănioara va porni!
(Roxi cânta un vers dintr-un cântec de iarnă).
Oana: -Vă mai întreb încă o dată
Şi vreau un răspuns în-da-tă!
Voi acuma vă gândiţi
Musafiri ca să primiţi!?!
Vlad: - Îl aşteptăm pe Moş Crăciun Şi de ninge, asta-i buuun!
Oana: - Şi eu, şi voi , îl aşteptăm, Dar nu vreau să-l speriem!
Roxi: -Păi, de ce să-l speriem....,
Noi doar cântăm... şi nu ţipăm!?!
Oana: -Dacă vine, se-ntoarce-n loc,
Nu va dori să stea deloc!

Vlad: - Şi de ce să nu se-oprească?

Oana: -Se va duce la altă casă!

Răzvan: - Vom fi atenţi şi vom deschide
Glasul lui când se aude.
Oana: - Păi...voi vreţi să-l accidentaţi?
Of, of, of, dragii mei fraţi!

Roxi: -Cine a spus aşa ceva !?!
Eu n-am spus, nici ei, e-aşa?
Oana: - Oare ce credeţi că va păţi
Pe aici când va păşi?
Sigur se va împiedica,
Ar putea chiar şi cădea!
Roxi: -Asta e adevărat...
Jucăriile s-au împrăştiat.
Oana: -Singure s-au împrăştiat?
Recunoaşteţi, le-aţi lăsat,
De ele v-aţi plictisit,
Moşului altele i-aţi cerut...
Roxi: -Să vi-.nă! Totuşi, să ne apucăm
Pe raft să le aşezăm,
Repede, pe întrecute,
Că nu sunt chiar aşa multe.
(Fiecare ia câte o jucărie , de mână şi o ridică pe raft- scaunel).
Vlad: - Ursul ăsta nu prea vrea
Pe raft frumos ca să stea.
(Ursul curge de pe scaun, în ghemuit)
Ursulache:-Nu vreau să fiu ascultător,
Sunt ca tine,mor, mor, mor.
Vlad: - Stai Ursulache binişor!
Ursulache:- Uitate pe jos ne-aţi lăsat,
Chiar deloc nu v-a păsat!
Vlad: - Of, am obosit chiar rău,
Stai , ursule, aicea, zău!
Azor: - Pe el sunt supătar foc,
De ureche ieri m-a tras,
Fără coadă am rămas,
Am zis ham, ham, de-am răguşit,
Nici un os nu am primit.
Ursulache:- Ştiu că ursul adevărat
E greoi şi neapărat
Iarna când simte că vine
Intră în bârlog. Pe mine
Când ici, ba colo mă tot lasă,
Într-o cutie, într-o plasă,
Uită că sunt o jucărie
De pluş, uşoară, maronie,
Mie-mi place să mă joc,
Ei nu mă mai iubesc deloc,
Nu-mi place să stau într-un loc!

Vlad: - Îmi cer iertare Ursulache!!

Ursulache:--Aşa ceva nu se mai poate!
(Ursulache se aşează cuminte pe scăunel).

Martinică: - Şi eu degeaba
mormăiesc,,
Nici o privire nu mai primesc,
Altă dată mă luau
Şi cu mine mormăiau,
Pe „ r” ca să îl zică bine
Făceau morrrr, , aşa, ca mine.
Să zică urs, nu prea putea,
Azi te-le-co-man-dă vrea,
Mor, mor, mor, e bine-aşa?

Lupuşorul* :- Pe mine m-au pedepsit,
Cum în poveste-au auzit,
O, ce mi-au făcut , vai mie,
Deşi-s o biată jucărie,
Nu acel lup adevărat
Ce pe Scufiţa a mâncat,,
Nici cel care a păpat
Iezii caprei, cu-adevărat,
Pentru toţi am încasat
O pedeapsă. Hau, hau, hau,
M -am săturat!

Pisica**: - Nu stiu, poate că mă crede
O pisică adevărată,
De aş fi, l-aş zgâria,...
De n-o să mai facă aşa,
De coadă mereu mă trage,
Râde şi îndată fuge,
Eu zic miaaau, nu de plăcere,
Miau, miau, zic, dar de durere.
Când eram nouă şi aveam
Blană moale, mă mângâiau,
Acum în braţe nu mă mai iau...
Ce păcat, miau, miau, miorlaaau!

Ieduţul: -Şi pe mine m-au uitat,
Fără apă m-au lăsat,
Şi ştiu că s-u lăudat
Că m-au hrănit, m-au adăpat,
Dar n-am văzut nici chiar un pic, Nu le e milă că sunt mic,
O jucărie de nu eram Până acum mă prăpădeam!
Trăgeau de coarne..., nu voiam,
Ei nu mă înţelegeau,
Să îi împung eu nu am vrut,
Nici putere n-am avut,
Prima dată când m-au văzut
S -au bucurat, dar le-a trecut.
Robobleck:- Precum văd, s-a cam
sfârşit,
Dar cândva m-au îndrăgit,
Cu ceilalţi ROBOŢI m-aliniau,


Tare frumos mai povesteau,
Aveam becuri minunate,
Acuma sunt stricate toate.
Robored: - Tare mult mă bucuram,
Fraţii acasă ajungeau
Ne vedeau şi salutau,
Semn cu mâna ne făceau,
S-au jucat, ne-au defectat,
Şi de noi au cam uitat!

PITICUL2: -În rând ne aliniau
Şi voioşi cu noi cântau,
Ceilalţi cinci au dispărut,
Deloc rău nu le-a părut,
Ca de noi să îi despartă,
Nici Alba-ca-Zăpada nu e,
O fi uitată-ntro cutie...

ROBONIT:- Scârţ, scârţ, nu mă mai place defel,
Eu vreau să mă mai joc cu el!
(Vlad, arătând spre Răzvan)
Vlad:-De mine, de tine or fi vorbit?
Că eu nu m-am dumirit!
Răzvan: -La tine s-au referit!

Vlad: -Lasă, că şi tu ai greşit!
Robo: -Ro-bo-scârţ, ro-bo-cap.
Vlad: -Şi tu îmi dai dureri de cap?
Ce ai, rău te-ai defectat!
ROBO: - Ro-bo-scârţ, ro-bo-cap.
Vlad: -Scârţâi rău, mă baţi la cap!
Roboţânc: -Scărţ şi eu, scârţâi ca el,
Voi m-aţi dorit, un roboţel
Cu lumini şi cu butoane
Şi să fiu roşu la culoare,
Anul trecut m-aţi primit,
Dar am rămas tare uimit
Când bateriile s-au consumat,
Pe raft am rămas uitat.
Robonit:-Scârţ, scârţ, vai de mine, vai de el,
Nu îmi mai place defel,
Vlad: -Te-ai stricat şi nu-mi mai placi!
Oana: ( îi arată gestul de lovire peste cap).
- S-a stricat că aşa-i faci!
Robored: - Apasă mereu pe butoane,
Nu uşor, ci-apasă tare.....
Robobleck: ( arată gestul de lovire peste cap).
- Aşa face el mereu,
Nu am scăpat nici chiar eu,
Şi doar nimica nu-i făceam,
Stăteam cuminte şi priveam.

Vlad: -O să scap de voi îndată,
Moş Crăciun o să sosească!

Robo: -Scârţ, , scârţ, scârţ, ba,
Moş Crăciun să îţi mai dea
Jucării, le strici mata!
Scârţ, , scârţ, scârţ, ba,
Roxi: Frăţioare, ce-ai păţit,
Ca o statuie ai încremenit,
Nu-ţi place cum a scărţâit,
Sau adevărul a grăit?
Robo:-Râde, scârţ, nici ea nu-i brează,
Scârţ , scârţ, ce se mai distrează!
Când cu păpuşa te jucai
Pe faţă o mâzgăleai!

Roxi:-Ei!?!Robo de rău ne vorbeşte!
Vlad: -E defect, fier vechi el este!

Robo:-M-am defectat că mai demult
Şuruburile-ai desfăcut, Pe unele nu le-ai mai strâns,
Au căzut şi am ajuns
Să fac : scârţ, ..scârţ.... aşa,
Numai din cauza ta!
Şi un circuit s-a ars, Fără becuri am rămas,
În bucăţi m-ai desfăcut, Să mă repari n-ai mai ştiut.
Roxi: -Robotul ăsta să îl ducem Undeva să îl ascundem, Că ne face de ruşine
Când Moş Crăciun aicea vine.

Vlad: ( îşi freacă mâinile bucuros):
- Eu alt robot am cerut,
Unul nou, cum am văzut La magazin şi mi-a plăcut,
Era frumos, ăsta-i urât!
(Băieţii trag de câte un braţ pe Roboţel. Roxi îl împinge din spate:
- Hei, rup, hei, rup, hei, rup, hei!!

(Robo se scutură de umeri).
Robo: -Lăsaţi-mă, prichindei!
Oana: - Robotul nu s-a clintit,
Voi aşa, mare l-aţi cerut!
Roxi: - Încă o dată, mai cu temei,
Hei, rup, hei, rup, hei, rup, hei!!
Robo: - Sunt mai puternic decât ei!
Oana: -Nici acum n-ati reuşit!
Roxi: - El e unul, noi suntem trei,
A treia oară, dragii mei!
(Nu mai apucă să tragă de robot că se aude un glas).
Păpuşa: Ma-ma ma- ma!

Vlad: -Au, vine mămicuţa! Stop!
Să-l lasăm pe Robocop!
Păpuşa: Ma-ma, ma-ma,
Roxi: - O, e păpuşa Măriuca,
N-am timp de tine, nu-s mămica!
Păpuşa: - Până mai ieri m-ai iubit,
Dar azi deloc nu m-ai hrănit,
Ziceai că sunt fetiţa ta,
Aşa cum mama te-alinta.
Roxi:- Dar am avut grijă de tine,
Te-am mâzgălit, dar te-am spălat bine.
Păpuşa: -Ei, este-adevărat,
Frumos cu mine te-i jucat,
Dar acum te-ai plictisit,
Spui că m-am cam învechit,
Oare mămicuţa ta
Face cu tine tot aşa,
După o vreme ea te uită?
Îşi alege o altă fată?!?

Fulg: -Câteodată ar merita
Să se poarte chiar aşa,
Dar mama este iertătoare
Şi o iubeşte nevoie mare

Oana: - Şi tare s-a necăjit
Când surioara mea a răcit.
Robo: - A răcit că n-a ascultat,
Fulgi zglobii reci a mâncat,
Şi afară a fugit Cu capul descoperit!

Roxi: - Aha, Robo m-a pârât,
De la el mama a ştiut!
Robo: - A-pa-ra-tul meu e stricat,
Nu te-a fotografiat!
Fulgul: - A ştiut, că ai răcit
Şi ce febră ai avut!
Roxi : - Asta s-a-ntâmplat demult, Ce-i drept, gâtul m-a durut!
Oana: - Deloc nu m-am bucurat, Când te vedeam bolnavă-n pat, Chiar de-ai fost neascultătoare,
Eu sunt sora ta cea mare
Şi vreau să ştii că te iubesc,

Roxi: - Şi eu pe tine, recunosc!
(Surioarele se îmbrăţişează, api trec la locul lor!)
Vlad: -Dar pe noi nu ne iubiţi?

Oana : - Cum să nu!?! Aici veniţi
* Lupuşorul şi pisica pot lipsi din program.

(Se îmbrăţişează toţi patru frăţiorii)
Roboţânc:
- Cu noi ce se va-ntâmpla?
Oare ne veţi arunca?
Robobleck: - Moş Crăciun când va veni,
Vă va aduce jucării,
Noi pe cine vom mai încânta?
Pe mine cine mă va repara?
Roboţânc: -Chiar de sunt de anul trecut,
Şi mi s-a ars un circuit
Sunt încă tare arătos,
Nu m-aruncaţi, vă rog frumos!

Robo: -Un bec, şurubul strâns din nou
Şi voi fi iarăşi ca nou!
Ursulache:- Încă sunt bun, mor, mor, mor, mor,
Vreau un prieten, mor, mor, mor,
Robored: -Nici eu nu-s de aruncat,
Nu vreau ca să fiu uitat!
Robobleck:-Vreau un prieten, neapărat!
La joc vreau să fiu luat!
Vlad: -Faceţi loc, cu voi la gunoi, Vom avea altele noi!
Oana: -Ba, nu le veţi arunca,
Eu vă propun altceva:
Noi nu vă uităm deloc,
Şi vă ducem întrun loc
Unde prieteni veţi avea
Şi cu voi se vor juca.
Robonit: -Toţi ştiu că sunt înţelept,
Că m-a făcut un om deştept,
Ne duceţi la grădiniţă,
Mulţumesc, dragă fetiţă!
Roboţânc: -Îmi va plăcea tare mult
Pe copii să îi ascult!

Robored: - Moş Crăciun când va afla, Şi lui, sigur, i-ar plăcea,
Generoşi se vor numi,
Cei ce ştiu a oferi,

Robonit:- De ce s-arunci şi rău să faci?
Ecologistule, îmi placi!

Roxi: -Mai am de făcut ceva,
Mă aşteaptă cineva!
Oana: -O, curioasă tare sunt !

Roxi: - Un cântecel vesel cânt
Şi –ndată seama îţi vei da
Cine-i prietena mea.

Roxi:- Cip, cip, cip, cip-cirip, cip, cip,
Azi mult a nins, totu-i acoperit!

Oana : - A, vorbeşti de vrăbiuţe,
Le-am dat azi multe grăunţe!

Robored: - Sunt fericit asta a-aud,
Vreau şi eu ca să vă laud,
E minunat, răi nu sunteţi,
Dacă natura ocrotiţi! (Vlad şi Răzvan, la mijlocul scenei.)
Răzvan: -Iar noi promitem, să chemăm
Şi alţi copii să ne jucăm,
Jucăriile să nu le stricăm,
Vlad: - Pe mama să o rugăm
Să dăruim din jucării,
Să se bucure şi alţi copii.
(Toţi copiii aplaudă!)

PARTEA A II A

Fulg prezentator :
- Nespus de fericiţi suntem
Când pe Moşul îl aşteptăm,
Vă invit ca să cântăm,
Împreună să dansăm!
Cântec: Vine Moş Crăciun !

Cad fulgi albi, cad fulgi albi, cad fulgi albi uşori,
Cad fulgi albi, necontenit, de seara până-n zori.
A nins mult, tot mai mult, atent de asculţi,
Clinchet lin, cristalin, tot mai clar auzi:
Clinc, clinc, clinc, clopoţei, glas de sărbători, Săniuţa lunecă uşor peste ninsori,
Clinc, clinc, clinc, aşa şoptesc, atent de asculţi, Vine-acum Moş Crăciun, fiţi gata să-l primiţi!
Recitat:
-Clinc, clinc, clinc, Vine Moş Crăciun!

Fulg prezentator :
- Mult timp v-asigur, nu va fi,
Pe Moş Crăciun îl vom primi,
Hai, aşa să îl chemăm:

Toţi copiii: - Moş Crăciuuun, te aşteptăăăăm!!!!
(Intră Moş Crăciun
Fulg prezentator :
E VREMEA COLINDELOR !
Programul continuă cu Colinde de iarnă / Pluguşorul/ Sorcova.
Din dorinţa de a incăpea materialul pe cele 4 pagini, am formatat, comprimând scrisul. Sunt la dispozitia celor ce doresc alte explicaţii la adresa de email:
eugeniabondar@yahoo.com



TRADIŢII ŞI OBICEIURI DE IARNĂ LA
BAIA DE FIER

Educatoare: Radescu Maria
Gradinita nr.1 Baia de Fier, Jud. Gorj

Consider ca este absolut necesar sa fie cunoscute si invatate de catre copii obiceiurile si traditiile populare locale, aceasta cunoastere venind in sprijinul indragirii de catre ei a localitatii natale, a culturii noastre populare , ei insisi putand deveni purtatorii de maine ai acestor obiceiuri si traditii.
Locuitorii comunei Baia de Fier sunt in general oameni muncitori,ponderati, cu sentimental patriotic puternic si nealterat inteligenti, iubitori ai traditiilor nationale si receptivi la spiritual innoitor din tara si din lume.
Priviti, in general, baiesii dispun de o inteligenta naturala innascuta si imbogatita prin experienta anilor trecuti si a intamplarilor prin care au trecut.
Gandul de a dezvolta la prescolari dragostea fata de locul natal,fata de obiceiurile si traditiile acestuia , mi-a fost intarit si mai mult, citind opera lui Vasile Alecsandri in care se spune :,,Poti sa cutreieri lumea toata sis a te minunezi de rezultatele civilizatiei, dar nimic nu-i mai fermecator decat coltul de pamant pe care te-ai nascut.”
Comuna noastra, Baia de Fier , este asezata sub culmea Carpatilor. Locuind intr-o comuna presarata de frumuseti si bogatii naturale, zi de zi am cautat sa le trezesc copiilor impresii si sentimente puternice , de dragoste fata de locul natal, fata de traditiile si obiceiurile acestuia.
În Gorj , ca de altfel în toate locurile locuite de români, obiceiurile au constituit din totdeuna adevărate sărbători, bogate în cântec, dansuri, poezie .
Intre obiceiurile care există astăzi în Gorj, un interesant capitol îl reprezintă obiceiurile legate de sarbatorile de iarna-Craciun si Anul Nou.
In comuna noastra, repertoriul sarbatorilor de iarna este ilustrat în general de cele două forme disticte : Urarea de Ajun (colindeţii ) şi Colindatul Propriu , cu un mare fast, cu o mai bogata inventivitate, incarcate cu mai mult pitoresc în zonele submontane şi binenteles, cu o mai bogata varietate melodica şi textuala în satele pastoresti.
Craciunul este una dintre cele mai mari sarbători , în jurul careia s-a tesut o serie întreaga de datini şi obiceiuri traditionale, Sarbătoarea Craciunului are loc în data de 25 decembrie, imedat după Solstitiul de Iarna. In ziua 1 de Craciun s-a nascut Domnul Iisus Hristos. In Ajunul Craciunului, locuitorii satului, in special copiii, merg in <> unde primesc nuci, mere, colaci. Seara, Tot in ziua de Ajun , copiii merg in grupuri sa ureze pe la fiecare casa din sat: se canta colinde specifice acestei mari sarbatori.
Un alt obicei al sarbatorilor de iarna , din comuna noastra , il constituie <>, <>, <>.
Marea dragoste pentru cultura romaneasca, dorinta de a pastra peste veacuri crampeie din obiceiurile şi traditiile locale, dar şi regretul ca prea putini mai sunt aceia care încearca sa transmita mai departe ceea ce este al nostru din strabuni, ne-a întarit convingerea sa acordam o atentie sporita activitatilor de familiarizare a copiilor cu unele elemente traditionale culturale, religioase, istorice, considerand ca aceasta este o datorie şi o raspundere morala.
Obiceiurile populare introduce in gradinita prin diverse modalitati sunt indragite de copii, ii atrag costumele populare, obiectele de arta vechi.
Pe copii ii atrag textile cu muzicalitate specifica si le trezesc curiozitatea si incet, incet inteleg mesajul transmis.
In cadrul procesului complex si indelungat de formare al personalitatii copilului , cunoasterea obiceiurilor si a traditiilor populare locale are o importanta deosebita, datorita continutului de idei si de sentimente , a faptelor care oglindesc trecutul bogat si plin de sperante al poporului nostru.
Cel mai sarac si mai obscur om ,iubind traditiile tarii sale, fiind patruns de aspiratiile ei, se va gandi mereu la petecul de pamant sfintit de sangele parintilor, al mosilor si stramosilor lor.







Proiect: “ Tradiţii şi obiceiuri de iarnă” - Subtema: “ Moş Crăciun cu plete dalbe”
Fişă interdisciplinară– Nivel II
Educatoare Şerban Georgeta,
Grădiniţa cu Program Prelungit nr. 3, Călăraşi

*Pe cine aşteaptă copiii cu nerăbdare de Crăciun? De unde vine Moş Crăciun?
*Creează o poveste cu titlul : « În aşteptarea lui Moş Crăciun ». Foloseşte în povestea creată de tine cuvintele şi expresiile: “copii”, “ daruri”, “ sănioară”, “ darnic şi bun”, “ în prag de seară”, “ bucuroşi şi fericiţi”.
* Reaminteşte-ţi poezii, poveşti şi cântece despre Moş Crăciun.
*Desenează-l în prima casetă pe Moş Crăciun aşa cum ţi-l imaginezi tu.
* Colorează şi completează desenele din subsolul pagini



* Şosetuţele sunt pregătite pentru daruri. Trebuie să fie cât mai frumos colorate.




* Ce ai vrea să găseşti sub brăduţ? Încercuieşte şi colorează cadourile dorite.





* Desfăşuraţi concursul: “Cel mai frumos brăduţ!” Doamna educatoare a pregătit premii dulci pentru câştigători.




* Copii, nu uitaţi să vă rugaţi, să faceţi fapte bune şi să fiţi ascultători. Moş Crăciun îi răsplăteşte pe cei buni.
*Descrie desenele date, exprimându-te în propoziţii frumoase şi corecte. Colorează, dacă doreşti.







SERBARE DE CRĂCIUN

Educatoare Chirieac Rodica
Gradinita nr. 1 Baia de Fier


Cântec : „ Deschide uşa creştine”...



1 . Bună dimineaţa , cinstiţi gospodari
De la case mici , dar şi cele mari
Venit – am cu toţii să vă colindăm
Şi de sănătate noi să vă urăm .

2 . Luna lui Undrea când la noi soseşte
Grădiniţa toată parcă înfloreşte
De la – ntâi Decembre tot sărbătorim
Pân – la Sfântul Ion ne tot veselim .


3 . Vine Nicolae , moşul cel vestit
Care pune – n ghete tot ce ne – am dorit ,
Vine apoi Crăciunul cu ninsele – i plete
Şi – aduce cadouri la băieţi şi fete .


4 . Nu mai e atâta şi Anul Nou vine
Noi vă sorcovim pe toţi cum se cuvine !


5 . Mie mi se pare , sau ne – an cam grăbit ?
Haideţi să le luăm pe toate la rând !


6 . Aşa – i frate dragă , ce atâta grabă ?
C – avem obiceiuri care să se vadă !
Hai pe rând să – ncepem a le povesti
Şi la lumea toată a le aminti !


Cântec : „ Bună dimineaţa la Moş Ajun!”...


7 . Cu haine noi m – am gătit
Şi – am plecat l – mpărtăşit
Iar când am venit acasă
Am fost tare bucuroasă
Că mi – a dat mama săculeţ
Să mă duc în colindeţ
Să – mi daţi nuci , să – mi daţi şi mere
Că le mănânc cu plăcere !

8 . Deschide uşa bărbate
Şi adu aici de toate
Colăcei şi nuci şi mere ,
Mai adu şi – un sac cu pere !

9 . Hai veniţi la colăcei
Că sunt calzi şi rumenei
Din aluat i – am învârtit ,
Şi – n cuptor i – am rumenit
I – am făcut cu drag şi dor
Să v – ajungă tuturor !

10 . Haideţi că vă dăm şi mere
Să le mâncaţi cu plăcere
Că anu – ăsta - a fost bogat
Multe mere – am adunat
Uite mere roşioare ,
Iar aici sunt gălbioare
Şi sunt bune pentru tine
Că au multe vitamine !

11 . Ia veniţi măi frăţioare ,
Să vă dau şi nucuşoare
Că sunt sigur că vă plac
Cu cacao – n cozonac .
Şi vă fac şi o urare
Bună pentru fiecare :
Câte nuci sunt sus pe ram
Atâtea bucurii pe an !

12 . Bună dimineaţa cinstiţi gospodari
Şi mai mici dar şi mai mari
Noi vătafii cei mai mici
Am venit acum aici
Să vă spunem că – i Ajun ,
Şi mâine va fi Crăciun !

13 . Buna dimineaţa , mare gazdă – aleasă !
Ia să te vedem , ce ai pus pe masă ?

14 . De dimineaţă m – am sculat
Şi la moară am plecat
Grâu curat am măcinat
Şi apoi am frământat
Şi am copt colaci frumoşi
Ca să – i mâncaţi sănătoşi !

15 . Şi eu m – am trezit în zori
Şi – am ales grâul cu spor
Să fie bobul curat
Să – l avem la semănat
Acum daţi cu el în vatră
S – avem viaţă – mbelşugată !

16 . Bună dimineaţa la Moş Ajun
Într – un ceas bun
Când noi afară
Dumnezeu coboară ,
Când noi în tindă
Dumnezeu în grindă ,
Când noi în casă
Dumnezeu la masă .

17 . Pita cât masa ,
Stogul cât casa ,
Boii – njugători ,
Caii – ncurători ,
Porcii mari şi unsuroşi ,
Stăpânii casei sănătoşi ,
La anul şi la mulţi ani !


Cântec : „ Colindă , colindă”...



18 . Ce frumos cântă copiii
Şi cu câtă bucurie !
Acum în luna cea Sfântă
Când colindele se cântă !

19 . Strălucind , pe – o mare rază
Toată lumea să o vază ,
Steaua mare dă de ştire
Despre – a lui Isus venire ,
Vracilor plecaţi în lume
Acestuia să se – nchine .

20 . Magii de la Răsărit
Pe cer steaua au zărit
Steaua cea strălucitoare
De veste aducătoare
Că s – a născut Isus Hristos
Mesia , chip luminos .

21 . Şi – au plecat cu jurământ
Să – l caute pe Pământ
Pe Pruncul cel nou născut
Şi când L – au aflat
Lui s – au închinat
Cu daruri sfinţite
Lui Isus menite
Aur , smirnă şi tămâie ,
Domn de – a pururi să le fie !

Cântec : „ Moş Crăciun cu plete dalbe”...


33 . Ce noapte rece s – a lăsat !
Copiii pleacă la urat
Prin case , pe la gospodari ,
Şi la cei mici , şi la cei mari .

34 . Pocnind din bici , strigând de zor ,
Ei urcă repede – n pridvor
Şi au primit la cozonaci….
Şi nuci şi mere – ndeasă – n saci .

35 . Iar ei sunt foarte mulţumiţi
Şi le urează fericiţi :
Aho , aho , măi oameni buni ,
Primiţi cu pluguşoru – acum ?

36 . Aho , aho , copii şi fraţi
Staţi puţin şi ne – ascultaţi
C – am venit cu pluguşorul
Ca să vă arăm ogorul !

37 . Iată , anul s – a sfârşit
A crescut şi – a – mbătrânit
Dar noi ştim c – am mai crescut
Anul repede – a trecut !


38 . Ne – am făcut şi mai cuminţi –
Întrebaţi – i pe părinţi
Ia sunaţi din zurgălăi ,
Şi pocniţi din bice , măi !


39 . Că în anul ce – a trecut
Multe lucruri am făcut
Am pictat , am desenat
Despre toate – am învăţat :
Ştim că cinci cu doi fac şapte ,
Ştim că după zi e noapte
Ştim ce este o silabă
Iar din două spunem tablă .
Ia sunaţi din zurgălăi
Şi pocniţi din bice , măi !

40 . Bucuros şi – nzăpezit
Anul Nou a şi venit
Acum iată – l îmbrăcat
În strai alb , imaculat
Este anul care vine
El ne – aduce numai bine
Şi va creşte câte – un pic
Cum creşte bobul în spic !

41 . Şi acum la încheiere ,
Sorcova , mare plăcere
Pentru toţi şi pentru toate ,
La mulţi ani cu sănătate !

42 . Iar acum la terminare
Vrem să facem o urare :
Iarna asta minunată
Să aveţi masa bogată ,
Să fiţi cu toţi sănătoşi ,
Să aveţi copii frumoşi ,
Şi la anul care vine
Să trăiţi cu toţi mai bine ,
Să vă fie casa casă ,
Să aveţi viaţa frumoasă ,
Fără griji , fără nevoi ,
Să vă bucuraţi de noi





Şezătoare populară
Grădiniţa cu program normal Tătărăştii de Sus
Judeţul Teleorman
Institutor: Tudor Ana Cristina

Bun venit la grupa mare, Să nu faceţi gălăgie,
Bun venit la şezătoare Să n-aud o vorbuliţă
Vă poftim să ne cunoaşteţi Astăzi nu sunteţi acasă
Dragii noştri, oaspeţi! Azi sunteţi la grădiniţă.

Când e iarna mai în toi Mai apoi, pocnind din bici
Cum e datina la noi Cu buhai şi cu tilinci
Din străbuni şi moşi strămoşi Ne pornim a colinda
Noi împodobim frumoşi Pe la case a ura:
Brazi cu ramurile verzi.

Ia gogoşi, gogoşi Uite, din belşug le pun
Cu obrajii groşi! Zahăr pudră foarte bun!

Plăcinţele ia, cu mere Ia clătite cu stafide,
Savarine cu buline, Ia covrigul cu cârligul!

Mii, j’de mii de milioane Hai grămadă, hai cu grabă,
Bomboane, batoane. Dulciurile sunt degeaba!

Deschide mai mare gura Uite-aici cornete mici,
Să încapă prăjitura! Biciclete fără sete,
Marmeladă în gogoşi Ia felia,
Şi dulceaţă în galoşi. Ia farfuria

Haide-n graba mare Şi mai ia o felie
S-ajungi la timp la şezătoare. Fără farfurie!

Să aveţi răbdare
Până la sfârşit de şezătoare!

Iată vin colindătorii Cântă la fereşti
Şi vestesc din ceruri glorii Veşti dumnezeieşti.
*

Colind:
Sculaţi gazde nu dormiţi Casa să vă măturaţi
Vremea e să vă gătiţi Şi masa să vă-ncărcaţi.

Noi umblăm şi colindăm Din seara ajunului
Şi pe Domnul lăudăm. Până-n cea-a Crăciunului.
Nu vă fie cu bănat Să fie cu mulţumire
C-am venit la colindat, C-am ajuns aceste zile.
*

Ştiu şi eu o poezie Ţi se potriveşte ţie,
Despre seara de Ajun, Dacă vrei, am să ţi-o spun:
„Cioc, cioc, cioc la poarta-naltă Mogâldeaţa se tot saltă
Bate cineva de zor -Mai primiţi colindător?”

Am pornit la colindat Şi acum, cu bucurie
Îmbrăcat în cojocel, Vreau să îi împart de zor:
Pe la case am umblat, Unul ţie, unul mie,
Toţi mi-au dat un colăcel. Unul la colindător.

Cu colindele-nvăţate Sus pe cer, o stea s-aprinde
Copilaşi frumoşi Luminând voios,
Stau la geamuri luminate, Căci în seara cu colinde
Cântând bucuroşi. S-a născut Hristos.

Dintre toate câte sunt Noi am pregătit colinde
Sărbători pe-acest pământ, Şi din suflet le cântăm,
Nu e alta mai frumoasă Bucurii şi sănătate
Decât Crăciunul cel Sfânt. În pluguşor vă urăm.
*

Pluguşor:
Aho, aho, copii şi fraţi Plugul nostru-i fermecat
Pluguşorul ascultaţi. Şi pe unde a arat
Că el vine din străbuni Din pământ o să răsară
Pentru oamenii cei buni Rod bogat la primăvară,
Şi aduce o urare Ca în fiecare casă
Pentru mic şi pentru mare! Să aveţi pâine pe masă
Ia mânaţi din zurgălăi Cozonaci şi colăcei
Să se-audă-n munţi şi văi: Celor mari şi mititei
Hăi, hăi, hăi! Mânaţi măi băieţi, mânaţi

Şi din clopoţei sunaţi!
Hăi, hăi, hăi!

Pluguşorul românesc, Iar copiii cuminţei
Obiceiul strămoşesc Să vă crească măricei,
Vă aduce bucurie Mânaţi, măi, mânaţi de zor,
Şi urări v-aduce-o mie Pentru anul cu mult spor!
Să fiţi gazde sănătoase Şi mânaţi cu bucurie
Să aveţi zile frumoase, Pentru anul ce-o să vie.
Roadă multă în hambare, Hăi, hăi, hăi!
*
Dă-ne, Doamne, de Crăciun Dumnezeu aşa a spus:
Pace pe pământ, Fii cuminte şi fă bine,
Să avem un mai bun Când ţi-e greu priveşte-n sus
Şi lumină-n gând! Şi Mă cheamă lângă tine!
Dă-ne, Doamne, buni părinţi, Chiar şi munţii dacă vrei
Ocrotiţi să fim! Poţi să-i muţi din drumul tău
Fă-ne, Doamne, mai cuminţi Dacă ajutor Îl iei
Să le mulţumim! Şi la bine şi la rău!
O colindă mititică Hai să o cântaţi cu mine
Eu o ştiu de la bunică Fiindcă Moşul vine, vine
Şi o cânt mai către seară, De departe, de pe munte
Când e Moş Crăciun pe-afară. Şi-o să-i placă s-o asculte!
*

Cântec:
Moş Crăciune, Moşule iubit, Daruri multe, tu, dacă ne dai,
Noi cu toţi demult te-am îndrăgit Moşule, păreri de rău să n-ai
bis
bisVino, cât mai repede, de poţi pe drum Că am fost cu toţii copilaşi cuminţi
Moşul nostru bun! Întreabă-i pe părinţi!
*
Colindiţa nu-i mai multă, Sus la cer o înălţăm,
Să trăiască cine-ascultă Jos la gazde-o închinăm.
Vom cânta de încheiere Dacă v-a făcut plăcere,
O colindă minunată Mai poftiţi şi altădată!

*
Colind:
Sculaţi, sculaţi, boieri mari Că vă vin colindători
Zoriori de ziuă Zoriori de ziuă
Sculaţi voi, români plugari Noaptea pe la cântători
Zoriori de ziuă Zoriori de ziuă

Şi v-aduc pe Dumnezeu Dumnezeu adevărat
Zoriori de ziuă Zoriori de ziuă
Să vă mântuie de rău Soare-n raze luminat
Zoriori de ziuă Zoriori de ziuă

Şi vă spun să ne trăiţi
Zoriori de ziuă
Întru mulţi ani fericiţi!
Zoriori de ziuă
***












TRADIŢII DE IARNĂ LA ROMÂNI

Educatoare:Burlacu Steluta/GPN Stanca/jud.Braila

În cadrul procesului complex şi îndelungat de formare a personalităţii copilului, cunoaşterea obiceiurilor, a tradiţiilor populare şi etnografice populare are o importanţă deosebită datorită conţinutului de idei şi de sentimente pe care la transmit.
Arta noastră populară manifestată sub toate aspectele ei reprezintă o bogăţie nepreţuită de comori pentru toţi aceia care îşi iubesc patria şi neamul. Începând cu obiceiurile laice, continuând cu frumoasele costume pe care le îmbracă în aceste împrejurări, şi terminând cu cântele, dansurile şi strigăturile nelipsite la aceste datini, izvorul lor e nesecat pentru cel ce vrea sa le cunoască şi să le adune în mănunchi pentru a le dărui din nou, aşa cum spunea Anton Pann:
“De la lume adunate
şi iarăşi la lume date”

Obiceiurile şi datinile stăbune româneşti, rod al unui îndelungat efort de cunoaştere, reprezintă un tezaur inestimabil de înţelepciune ale cărui valori şi sensuri nu se sting niciodată. Asemenea lui Vasile Alecsandri care spunea : „poţi să cutreieri lumea toată şi să te minunezi de rezultatele civilizaţiei, dar nimic nu-i mai fermecător decât colţul de pământ pe care te-ai născut.”, şi noi trebuie să ne mândrim că suntem români, să ne bucurăm de comorile pe care ni le-au lăsat strămoşii noştri şi să le transmitem mai departe urmaşilor noştri.
Dintre obiceiurile şi tradiţiile româneşti, cele din perioada de iarnă (24 decembrie - 7 ianuarie) se bucură de cea mai mare popularitate şi bogăţie de manifestări.
Colindatul este una din practicile care se înglobează în obiceiurile caracteristice de iarnă. Moş Ajun (fratele sărac al lui Moş Crăciun) este sărbătorit pe 24 decembrie. În dimineaţa de Ajun se obişnuieşte umblatul în colindeţ (piţărăi). Piţărăii pornesc din casă în casă, îmbrăcaţi frumos, cu trăistuţe după gât, iar în mână cu colinde sub comanda vătafilor (conducătorii grupului). Aceştia fac urări de sănătate şi belşug gazdelor şi sunt răsplătiţi cu colaci, fructe, dulciuri. În unele zone rurale vătaful urează: „Bună dimineaţa lui Moş Ajun, dar mai bună lui Crăciun, ce-i în casă să trăiască, ce-i afar’ să izvorască. Oile lânoase, vacile lăptoase, caii-ncurători, porcii unsuroşi, să-i mâncaţi sănătoşi.”. Gospodina aruncă peste ceata colindătorilor boabe de porumb, grâu, fasole, dovleac în speranţa unui rod îmbelşugat în anul care va urma. Vătaful este răsplătit cu un colac mare „colacul lui Dumnezeu”, iar ceilalţi colindători cu colăcei. În seara premergătoare Crăciunului, în unele zone, se merge cu Steaua, Vicleiul, Irozii. Cu Steaua se colindă în noaptea Ajunului Crăciunului de către grupuri de câte patru băieţi. Numele obiceiului vine de la steaua care are 12 colţuri, acestea reprezentând cele 12 luni ale anului. Sosirea stelarilor se anunţă prin cântec:
”Seara de astă seară
Este o seară mare,
Seara lui Ajun,
Noaptea lui Crăciun
Nea….., ne primiţi cu Steaua?”
Dacă sunt primiţi, colindătorii vor cânta Steaua sus răsare.
Tot în Ajunul Crăciunului, se merge în unele sate româneşti, cu Vicleiul. Acesta este un teatru de păpuşi în miniatură unde sunt înfăţişate scene care redau ritualul naşterii lui Iisus Cristos. Echipajul este format din patru cântăreţi, un păpuşar şi un fluieraş. Ei îşi anunţă sosirea astfel:
„Din oraşul Vicleim,
Ieşiţi boieri să-L privim,
Ne primiţi cu Vicleiul?”
Pe fundalul coral în care erau cântate Naşterea divinizată şi moartea, păpuşarul punea în scenă diferite aspecte din viaţa plină mde satiră şi umor.
Colindatul se continuă şi după Crăciun până la Anul Nou. În unele zone se umblă cu Cerbul, Ursul, Brezaia, Capra. Acestea erau măşti zoomorfe reprezentând, prin sincretismul manifestării cetei, moartea şi renaşterea. Urătorii joacă după muzică zgomotoasă cu strigăte de încurajare.
Exemplu: Cerbul „Iese cerbul în drum mare
Si frică de vânători n-are.
Hai sus, sus cerbule, sus,
Că stăpânul ţi-a adus
Daruri cum altele nu-s.”
În noaptea de Anul Nou colindătorii umblă cu Pluguşorul. Pluguşorul sau buhaiul este un obicei agrar prin care colindătorii urează un an îmbelşugat:
„Aho, aho, copii si fraţiStaţi putin si nu mânati,Lânga boi v-alăturaţi
Şi cuvântul mi-ascultaţi.
Mâine anul se-nnoieştePluguşorul se porneşteŞi începe-a colindaPe la case a ura”
În prima zi a anului, copii mai mici colindă cu Sorcova (o creangă împodobită cu flori colorate din hârtie) şi fac urări de sănătate şi viaţă lungă gazdelor.
„Sorcova, vesela
Să trăiţi, să-nfloriţi
Ca merii, ca perii
În mijlocul verii
Tare ca piatra,
Iute ca săgeata,
La anu şi La mulţi ani!”
Toate aceste obiceiuri şi tradiţii de iarnă sunt un prilej de bucurie şi mândrie, de distracţie pentru copiii şi oamenii de toate vârstele.






Bibliografie: „Învăţământul preşcolar in mileniul III”, Consultant ştiinţific Novac Cornel, Ed. Reprograph, 2005
„Noi şi dascălii noştri”, Rusu Camelia, ISSN 1843-2506, Nr.9/2008




NERABDARE

Educatoare:COZMA DORINA

Gradinita p.n. VALEA LARGA

Jud. MURES



Sub privirea ta cea blanda,
Voi rosti printr-o colinda
Caldele mele urari:
“La multi ani ! Felicitari!
Sa te-nveselesti cu ele
Sa-ti cant niste cantecele.
Despre dragii tai copii,
Sa-ti spun niste poezii.
Te astept cu nerabdare,
Vino sa ma vezi mai mare.
Sunt cuminte si destept
De aceea te astept ,
Ca mi-e tare dor de tine
Poposeste si la mine
Daca ai pornit la drum,
Draga , draga Mos Craciun.








SERBARE CRĂCIUN
CARSTEA FELICIA Gradinita P.N. MIHESU DE CAMPIE Jud.MURES

Pesonaje: clovnul, copil1, copil2, pitic1, pitic2,
Mos Craciun, copil3, copli4, copil5, copil6, copil7,
copil8, copil9, copil10, Iarna, fulg1, fulg2, fulg3,
fulg4, fulg5, fulg6, copil11, copil12.

Clovnul:
De la circul Globus vin
Şi- am întârziat puţin .
Tuturor le-am prezentat
Un spectacol minunat .
Am sarit , am facut tumbe ,
Copilasii –au vazut multe
Dar dupa ce-am terminat
Ei aici m-au invitat .
Vad ca sala-i pregatita ,
Frumoasa si dichisita ,
Cu beteala , fulgi de nea ,
Straluceste ca o stea
Parca-ar astepta ceva .

C1 :
Clovnule , ramai aici
Intre noi copiii mici
Ca noi am pregatit
Un spectacol inedit .
Cantece noi vom canta
Poezii vom recita ,
Dansuri o sa prezentam ,
Si-mpreuna o s-asteptam
Mos Craciun ca sa soseasca
Pe toti sa ne veselaesca .

Clovnul :
O , ce veste minunata
Sa aducem bradu-ndata !
Si sa stam in jurul lui
Sa ii cantam mosului .

C2 :
Bine zici , bine zici !
Ascultati la mine-aici !
Desi afara viscoleste ,
E fumos ca-ntr-o poveste .
Si chiar de-i frig , Mos Craciun
Va veni la noi acum .
Haideti,iute,sa-i cantam
Sa stie ca-l asteptam !

Cantec : Veseli prin nameti

Apare Mos Craciun cu 2pitici



P1 :
Suntem harnicii pitici
Si-acuma am venit
Nametii-s mari si drumul lung
Abia l-am nimerit
Toata vara am lucrat
Sa facem jucarii
Abia acum am terminat
Si iata-le copii!
Mos Craciun le va-mparti
Dupa cum bine va sti.

P2 :
Sacii plini de jucarii
Pentru mic si mare .
Dupa merit Mos Craciun
Da la fiecare .
Luati aminte , fiti cuminti ,
Ca atunci multe primiti !
Ca e darnic Mos Craciun
Cu copilul care-i bun .
Pe cel rau il pedepseste
Si nimic nu-i pregateste .


M.C. :
Sunteti vrednici , dragi pitici ,
Ia , veniti putin aici !
In desaga am o carte
C-am adus-o de departe .
Eu in ea am scris sa stiti
Toti copiii cei cuminti .
Dar si pe aceia care
Au avut o rea purtare .
Tot ce eu voi imparti
Zau , dupa merit va fi.
Dar pana atunci , copii ,
Ia sa-mi spuneti poezii !

C3 :
Mi-e draga bunica ,
Mi-e drag si bunicul ,
Mi-e draga mamica ,
Mi-e drag si taticul .
Dar iata , ca azi in ajun
Mi-e tare drag Mos Craciun .
Sa nu va fie cu suparare
Pe el il doresc la serbare
Cadouri sa imi aduca
Ca-s cea mai cuminte din grupa .

C4 :
Mos Craciun e tare bun
Incarcat vine pe drum
Totdeauna se grabeste
Oare el nu oboseste ?
L-as pofti sa stea la masa
Dar umbla din casa-n casa
Ca sa-mparta la copii
Fel de fel de jucarii.
Mos Craciun , eu iti doresc
La multi ani sa ne traiesti !

C5 :
In fiecare dimineata
Pe Mos Craciun il am in fata
Ca toata noaptea il visez
Iar ziua stau si-l desenez .
Eu il iubesc pe Mos Craciun
Mi-aduce tot ce e mai bun
Ca sunt cuminte , ascultator ,
Si de parinti sunt iubitor.
Doar fapte bune fac mereu
Si nimanui eu nu fac rau .

C6 :
Vesel focul arde-n soba
Cu mamica stau de vorba
Si-o intreb a suta oara :
Ce mi-aduce mosul oare ?Mama nu-i suparacioasa
C-o tot bat la cap curioasa
Si-mi raspunde cu-n oftat :
Ia si aseaza langa pat
Ghetele de ti-s curate ,
Ca asa pe inserate ,
Mosul , si la noi va bate .
Si atuncea vei vedea
Ce-ti aduce , draga mea !

C7 :
Bine-ai venit , Mos Craciun !
Te-asteptam de mult sa-ti spun
Ca noi cei din grupa mare ,
Imbracati de sarbatoare ,
Cu mult drag te-am asteptat
Si aici ne-am adunat .
Chiar daca afara-i frig
Sa-ti cantam toti un colind !
Haideti , copilasi iubiti ,
Pe mos sa-l inveseliti !

Colind : Mos craciun cu plete dalbe

C8 :
Doamna noastra educatoare
Ti-a trimis si o scrisoare
In care ti-a scris sa vii
Ca te-asteapta multi copii.
Si ti-a scris ca-s cumintei
Altii-n lume nu-s ca ei .
Multumesc ca ai venit ,
Azi sunt foarte fericit !

C9 :
Fulgi ca de matase
Se astern pe case
Iarna usor cerne ,
Fulgisori din perne
Mie-mi pare bine
Ca iarna iar vine
Ca m-am saturat
De noroi prin sat .
Iara Mos Craciun
Va porni la drum
La toti va aduce
Mere , turta dulce
Tot ce poate duce .
In ajun plecam
Ca sa colindam
De-Anul Nou prin sat
Mergem la urat ,
Iarna e frumoasa
Dar e friguroasa
Chiar de ne racim
Noi tot o iubim .

C10 :
Ce se-aude ,ce sa fie ?Parca este galagie .
Cineva e la intrare
Cine , cine este oare ?
Iarna :
Sunt Iarna mult dorita
Sunt Iarna asteptata
Ca eu aduc , copii,
Destule bucurii .
Aduc fara de veste
Zapada ca-n poveste .
L-aduc pe Mos Craciun
Asa ca si acum .
Aduc doar bucurii
Si fulgi usori , zglobii.

Cantec :
1.Prima zapada
Cade pe strada
Si asterne alb covor
De bucurie
Si voiosie
Canta copiii-n cor.

REF :
Tra, la, la, la, la, la,
E primul filg de nea
Tra, la, la, la, la, la,
Nu-l dau la nimenea.

2.Intr-o casuta,
O bunicuta,
Imbraca un nepotel
Sa iasa-afra
Si impreuna sa se joace ea ,cu el.
Ref :la, la, la.

Pe aceasta melodie,Iarna si
Cei 6 fulgi danseaza

F1 :
Bine v-am gasit , copii !
Noi v-aducem bucurii.
Facem drum de sanioara
Sa iesiti toti pe afara .
Alb covor punem pe strada
Pentru oameni de zapada .
Fulg2:
Luni in sir noi asteptam
Momentul ca sa plecam
Zana Iarna da semnalul
Ce il asteptam tot anul
Si atunci incetisor ,
Cernem , cernem dintr-un nor
Pe pamant ne asezam
Insa doar trei luni noi stam.

F3 :
Noi am coborat de sus
Si multe avem de spus.
Pe unde-am calatorit
Pe copii i-am veseli.
Cu totii se bucurau
Si pe sanii se suiau
Sa vada prima zapada
Cum se asternea pe strada.
Sa-l vada pe Mos Craciun
Cum vine pe al sau drum.

Cantec :Hai la joac-afara

F4 :
Azi ninge ca nicodata
Campul parca e de vata
Fulgisorii cei zglobii
Haideti sa-i vedeti , copii !
Fulgii toti prin aer zboara
Si incep usor sa cearna
Peste brazii de la munte
Care vor ca sa se mute
Chiar in casa voastr-acum
Pentru ziua de Craciun .

F5 :
Pe la geamuri , dragi copii ,
Sunt stelute mii si mii .
Hai copii la sanius !
Hai copii pe derdelus !
Luati-va patinele ,
Bobul si schiurile !
Care ce doriti
Doar acum gasiti .

F6 :
Din oglinda fermecata
Vede mosul lumea toata .
Si cand lung in ea priveste
Toti copiii ii zareste .
La cei harnici si cuminti
Care-asculta de parinti
Lor el azi le-a pregatit
Chiar ce- acestia si-au dorit .
Iar la cei neascultatori
Le va da un betisor .

M.c. :
Stiu ca voi mult m-ati dorit
Bine-mi pare c-am venit !
Dupa cum ati auzit
Piticii au pregatit
Multe , multe jucarii
Pentru voi , iubiti copii.
De aceea , acum as vrea
Sa va dau cate ceva
Dar ce va voi darui
E dupa merit , dragi copii.
Cartea veche-acum voi lua
Si pe toti va voi chema
Si-o sa dau la fiecare
Ce mi-a cerut in scrisoare .

Cantec :Vine Mos Craciun

C11 :
Mos Craciune , Mos Craciune ,
De-atata umblat prin lume
Spune , nu ai obosit ?Sau poate ai flamanzit ?Haide , stai cu noi la masa ,
C-avem mancare gustoasa .
Daca un pic tu mananci
Iar putere-o sa apuci .
M.C.:
Pentru tot va multumesc
Dar n-am timp , ca ma grabesc
Ati spus multe poezii
Si m-am bucurat , copii.
Eu acum va las cu bine
Pan’ la anul care vine .
Ca-i tarziu si drumu-i greu
Copiii asteapta mereu .
Spre altii eu ma grabesc
Nu vreau sa-i dezamagesc .

C12 :
Mos Craciun, iti multumim
Iar la anul cand mai vii
Noi o sa ne straduim
Cu totii cuminti sa fim .
Iar acuma , la plecare ,
Toti de-aici din grupa mare
Sanatate iti dorim
Si sa stii ca te iubim .

Cantec :
1.Pe zapada zboara zboara
Cling, cling, cling, o sanioara
Si in ea sta un mosneag,
Mos Craciun cel bun si drag

Ref :
Mos Craciun,bine-ai venit
Bradul nostru impodobit
Cu stelute argintii
Mult te-a asteptat sa vii
Bradul nostru-mpodobit
Iti doreste bun-venit !
2.Abia duce in spinare
O desaga mare,mare
Dragi copii sa cresteti mari
Toti,voinici cu note mari.

Ref :Mos craciun

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu